"מי שנכשל להתכונן, מתכונן לכישלון", בנג'מין פרנקלין
בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט היא הדרך הטובה והבטוחה ביותר לנווט בנוף הדיגיטלי המורכב והמשתנה תדיר. אסטרטגיה שיווקית באינטרנט זו התוכנית שתמנע כישלון עסקי, תאפשר לכם ליצור יתרון תחרותי והיא תשמש לכם עוגן, גם אם הים סוער ויש סיכוי, לא עלינו, לצונאמי.
עכשיו אתם אולי חושבים לעצמכם: אבל רגע, למה לבלבל לנו את המוח עם בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט עכשיו, הרי גם כך יש לנו אתר אינטרנט ועמוד עסקי בפייסבוק וממילא כבר יש לנו כל כך הרבה משימות ומטלות על הראש הקשורות לניהול העסק.
איך באקלים שכזה ניתן לבנות, לתחזק וליישם אסטרטגיה שיווקית באינטרנט?! איך יוצרים בכלל אסטרטגיה שיווקית שתתאים לעסק שלי? ועד כמה אסטרטגיה שיווקית בכלל חיונית?
מאחר שמצד אחד אני יודע שאתם עסוקים ומרוכזים בניהול העסק שלכם ומן הצד השני אתם שואפים להצמיח ולהעצים את העסק שבניתם בעשר האצבעות שלכם, הכנתי לכם מדריך קצר אך עם זאת מקיף שבו תקבלו תשובות לכל השאלות החשובות באמת בנושא של בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט.
אז פנו לעצמכם 5 דקות (לא דקה יותר, מבטיח), התרווחו לכם בכיסא ובואו נתחיל…
מהי אסטרטגיה שיווקית באינטרנט? ועד כמה היא חשובה?
אסטרטגיה שיווקית באינטרנט היא כמו כל אסטרטגיה, וככזו היא מהווה תוכנית להשגת יעד מסוים או מספר יעדים ספציפיים ממוקדים וברי-השגה הקשורים לשיווק עסקים במרחב הדיגיטלי. אסטרטגיה שיווקית באינטרנט לוקחת בחשבון את החוזקות והחולשות של העסק ובוחנת מה הושג, מה פוספס ביחס ליעד ומניחה את התשתית ליצירת תוכנית מסודרת וברורה להשגת היעדים. כך שאסטרטגיה שיווקית חזקה באינטרנט מסייעת לעסקים להשיג יעדים ספציפיים באמצעות אפיקי פרסום שנבחרו בקפידה.
ומדוע בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט כה חיונית להצלחה עסקית?
ובכן, בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט חיונית מכיוון שהלקוחות שלכם נמצאים במרחב הדיגיטלי והמרחב הדיגיטלי הוא אולטרה תחרותי, והוא עתיד להפוך עוד יותר תחרותי ככל שיותר ויותר חברות ועסקים פונים לשיווק דיגיטלי. ואם נחזור לרגע לציטוט של בנג'מין פרנקלין בראש הכתבה לפיו "מי שנכשל להתכונן, מתכונן לכישלון", הרי שוויתור על בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט פירושה התכוננות לכישלון עסקי במקרה הרע, ודשדוש במקום במקרה הפחות גרוע.
כמו כן, אסטרטגיה שיווקית באינטרנט חשובה כי הוא מאפשרת למקד את מאמצי השיווק באפיקים המתאימים ביותר, כלומר באפיקים המניבים ביותר, ובכך היא למעשה חוסכת המון כסף לבית העסק.
מה? מי? מו? – שאילת השאלות הנכונות היא המפתח לבניית אסטרטגיה שיווקית מנצחת
כדי להבין בצורה טובה יותר איך בונים אסטרטגיה שיווקית באינטרנט הרשו לי להחזיר אתכם לרגע לכיתה ד', לשיעור אנגלית בכיתה. זוכרים שלמדנו את כל ה- Wh Questions – What, When, Where, Who, Which, Why and how? אז עכשיו זה בדיוק הזמן לאוורר את הידע הזה ואשכרה להשתמש בו, כי על מנת לבנות אסטרטגיה שיווקית באינטרנט צריך לענות על השאלות הבאות:
- What=מה? – בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט מתחילה בשאלה "מה?". מה אנחנו למעשה הולכים לפרסם ולשווק? בשלב הזה צריך לבחור שירות אחד או מוצר אחד אותם מעוניינים לשווק על מנת לבנות להם אסטרטגיה שיווקית באינטרנט. כלומר, אם יש מספר רב של מוצרים/שירותים יש לבנות לכל אחד מהם אסטרטגיה שיווקית באינטרנט ייחודית משלו. מדוע? כי לכל מוצר או שירות יש קהל יעד מסוים.
- Why=למה? – למה כדאי ללקוחות לרכוש את המוצר/השירות שאנו מציעים? מה מיוחד בו? במה הוא נבדל מהמוצרים של המתחרים (מחיר מיוחד, שירות נלווה, משלוח עד בית, דרכי הפצה מיוחדים, מבצע חסר תקדים, הטבה וכו')? אילו תועלות נלוות לשימוש במוצר/שירות עבור הלקוחות (יותר כסף, יותר זמן פנוי)? כיצד המוצר/שירות משפר את חייהם של הלקוחות או מונע את הרעתם? מה הן התכונות הבולטות והמשמעותיות של המוצר/שירות?. חידוד ה"למה" יאפשר לנו ליצור מסרים מדויקים יותר ולהבליט את היתרונות והתועלות של המוצר/השירות בעת השקת הקמפיינים הפרסומיים.
- Who=מי? – מי הוא/היא הלקוח/ה הפוטנציאלי/ת שלנו – גברים? נשים? ילדים? מבוגרים? בני גיל הזהב? בני נוער? מאיזה מעמד סוציו-אקונומי – גבוה? נמוך? מעמד בינוני? בעלי משפחות? רווקים/ות? מאיזה מגזר – חילוני? דתי? בני מיעוטים? מה תחומי העניין של הלקוח הפוטנציאלי שלו? היכן קהל היעד מתגורר – בארץ? בחו"ל? ביישוב? בעיר? בקיבוץ? בכפר? בצפון הארץ? במרכז? וכו'. ככל שנאפיין בצורה מדויקת יותר את הלקוח הפוטנציאלי שלנו כך נוכל להתאים את המסרים שלנו בקמפיינים פרסומיים לקהל היעד, וכך גם נוכל לדייק יותר את הקמפיין הדיגיטלי שלנו ולחסוך כסף. אני ממליץ למשל על בניית אווטאר שייצג את הלקוח הפוטנציאלי (תוכלו לצפות בסרטון שהכנתי בנושא: איך מייצרים אווטאר לקוח ובנק מסרים תואם?)
- How much=כמה? – כאן יש לענות על שאלת התמחור: כמה יעלה המוצר/השירות? מה המחירים אצל מתחרים? מה היא הדרך הרווחית ביותר להציג את המחיר? האם המחיר אטרקטיבי ומתאים לתקציבים של קהל היעד שזיהינו? האם המחיר תחרותי? או שאולי בכלל מעוניינים למתג את העסק כיוקרתי, כזה שפונה לבעלי אמצעים והמחיר של המוצר/שירות יהיה דווקא יקר ולא נגיש לכל?
- When=מתי? – מתי כדאי לשווק את המוצר/שירות? בשעות הבוקר? בצוהריים? בלילה? בעונת החורף? באביב? בקיץ? בחופש הגדול? לאורך שנת הלימודים?. לעסקים רבים יש "גלים", כך למשל, עסקי התיירות פורחים בעיקר בעונות החמות, יש גל של מכירות ושווה להשקיע בשיווק עסקי תיירות ביתר שאת בעונות האביב והקיץ. אם מדובר בחנות פרחים, אז כדאי להעלות הילוך שיווקי ולבנות אסטרטגיה שיווקית באינטרנט באירועים מיוחדים כגון: יום האם, יום האהבה העברי ויום האהבה הבינלאומי, חגי ישראל, סופי שבוע וכו'.
- Where=לאן? – בעת בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט יש לענות גם על השאלה לאן, שכן המרחב הדיגיטלי גדול ומציע שפע של אפשרויות לבחור מהן. לאן נפנה את הלקוחות ואת הגולשים – לאתר האינטרנט של העסק? לעמוד נחיתה עצמאי שהכנו? לעמוד העסקי בפייסבוק? באינסטגרם? בטיקטוק?. כדי לענות על השאלה הזו צריך לחקור את קהל היעד ולהבין היכן הוא נוהג לגלוש, ושם להשקיע את מאמצי השיווק.
תשובה על סעיף זה היא חשובה כי לאורה נחליט כיצד לחלק את תקציב השיווק שלנו. נכון להיום יש כל כך הרבה אפשרויות שיווק ופרסום ברשת וחשוב לא להתפזר ולא פזר סתם כסף אלא להתמקד באפיקים הטובים ביותר, כלומר: באפיקים שיניבו את כמויות הלידים וההמרות הגדולים ביותר. בין שלל אפיקי הפרסום העומדים לרשותנו היום ניתן למנות את הבאים:
- שיווק ברשתות חברתיות: פרסום אורגני ופרסום ממומן
- שיווק באמצעות משפיענים
- שיווק באמצעות תוכניות שותפים
- קידום ערוץ יוטיוב
- פרסום בלינקדאין: פרסום ממומן בלינקדאין ופרסום אורגני בלינקדאין
- פרסום בוויז
- גוגל מיי ביזנס
- שיווק דרך אימייל מרקטינג
- שיווק תוכן: פרסום בטאבולה, פרסום באאוטבריין, הפקת סרטוני תדמית וכו'
- קידום אורגני בגוגל וקידום ממומן בגוגל
- פודקאסטים
- צ'טבוטים
- ועוד
אם למשל גילינו שהלקוחות שלנו "מסתובבים" בעיקר בפייסבוק ובגוגל – אז שווה להשקיע את מאמצי ותקציבי השיווק לצורך קידום בגוגל כמו גם לצורך קידום בפייסבוק. אין טעם להשקיע בפרסום בטיקטוק או באינסטרגם לקהל זה, מאחר שהוא לא נמצא שם ונבזבז כסף סתם, וחבל.
נקנח בכמה טיפים שיעצימו את האסטרטגיה השיווקית שלכם באינטרנט
- לא משנה באילו אפיקי פרסום בחרתם השקיעו בתוכן מעניין, מרגש, חדש, משמח, מסקרן, מבדר, נוגע, משכנע ומושך.
- וודאו שהתוכן (תוכן=טקסט, תמונה סרטון, אינפוגרפיה וכו') שאתם יוצרים מתאים לאפיק הפרסום והוא רספונסיבי, כך שרואים אותו היטב בכל מסך, רזולוציה ומכשיר. (כאן תוכלו לקרוא למשל על חשיבות בניית אתר רספונסיבי ועל הקשר שלו לאחוזי המרה)
- הקפידו על פילוח נכון (סגמנטציה) ועל הפקת מסרים המותאמים באופן אישי לכל קהל יעד שזיהיתם (פרסונליזציה).
- נצלו עד תום את כל אפיקי הפרסום המניבים ביותר עבורכם.
- השתמשו באפשרויות רימרקטינג – זה משתלם ויעיל להציע הצעות שיווקיות לקהל לקוחות פוטנציאליים שכבר הראה התעניינות מסוימת במוצר/בשירות שפרסמתם.
- הקפידו לתפור תוכן ייחודי לכל שלב במסע שעושים הלקוחות בדרך אליכם, ובדרך לביצוע הפעולה הרצויה לכם (הרשמה, תשלום, הורדה וכו').
- בצעו מעקב, ניטור ואנליזה לביצועי הקמפיינים השיווקיים שלכם כל הזמן וגם בזמן אמת. רק כך לעקוב אחר הביצועים של קמפיינים ולשפר אותם.
- דעו מתי לפנות לאנשי מקצוע. כבעלי עסקים יש לכם הרבה עבודה, לכן חשוב לדעת את הגבולות ולשתף פעולה עם אנשי מקצוע כאשר אין די זמן או כאשר נדרשת מיומנות של איש מקצוע.
- היו גמישים. העולם הדיגיטלי משתנה תדיר וכך גם המציאות סביבנו (משבר הקורונה העולמי, מיתון ואינפלציה, מלחמות ועוד ועוד), לכן חשוב להיות זמישים (זריזים וגמישים= באנגלית: אג'ליים) ולהתאים את עצמנו לרוח הזמן ולנסיבות המשתנות.
בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט מאפשרת, אפוא, אבחון וניתוח של השוק, המתחרים ושל קהל היעד, היא מאפשרת לגבש, למקד ולתעדף משימות, ולבסוף בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט מניחה את התשתית ליצירת תוכנית עבודה מסודרת שקל לעקוב אחריה ולממש אותה.
יש לכם שאלה בנושא בניית אסטרטגיה שיווקית באינטרנט? מעוניינים לבנות אסטרטגיה שיווקית אבל לא בטוחים איך להתחיל? זקוקים לייעוץ מקצועי בנושא אסטרטגיה שיווקית באינטרנט? התקשרו, נדבר והכול יסתדר: 077-8040280