לשון הרע בפייסבוק

פרטים שחייבים לבדוק, להבין ולברר בקשר לתביעת לשון הרע בפייסבוק

בתי המשפט היום צוברים תיקים של לשון הרע בפייסבוק בגלל שקל מאוד להפיץ ברשתות החברתיות פייק ניוז. החלטתי להסביר לכם ממה מורכבת חוות דעת שנכתבת בצורה מקצועית לבתי המשפט ממומחה לשיווק דיגיטלי.

מעוניינים בחוות דעת מקצועית?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

שלושה דברים נדרשים להוכחת לשון הרע בפייסבוק:

1. הוכחה ממשית למה שקרה

מרשך רוצה להוכיח שהוסב לו נזק. הדבר הראשון הוא לתעד את מה שקרה. פייסבוק מאוד דינמי, ופוסטים יכולים להימחק ע"י הצד הנגדי. במקרה ואין הוכחה מובהקת, בית המשפט לא יקבל את הטענה במלואה.

כדי לבסס את הטענה של מרשך, החוכמה היא גם להראות את חומרת המקרה, ולא רק קיומו. מהיכן נעשה הפרסום, כמה תפוצה יש לאותו תוכן שפורסם  ועוד.

לכן, במקרים בהם אתם חושבים שמישהו ביצע עבירת לשון הרע כנגדכם, תדאגו לקחת עותק דיגיטלי של העבירה באמצעות צילום מסך או הורדת התוכן למחשב שלכם.

2. קישור בין צדדי התביעה

ברוב תביעות הרציניות בעניין לשון הרע בפייסבוק, מדובר בסכסוכים עסקיים.

במידה והצד הנגדי מכחיש קשר למקרה, אפשר להוכיח את טיב הקשר ולבסס אותו על אינטראקציה דיגיטלית באופן שיבטל את טענתו כליל.

במידה והצד הנגדי טוען כי אמר אמת במקרה, אפשר להוכיח את הפער בין האמת שהציג לאמת בפועל.

3. אימות בין חשבונות

יש מגוון חשבונות שמשרתים את האדם הפשוט בכל יום. ווטסאפ, גוגל, פייסבוק ומה לא. כדי להשתמש בתימוכין לכל פלטפורמה, נדרש להעזר באיש מקצוע שידע לאתר את הקשר בין החשבונות – כדי לזהות ולאמת את הפרטים של הצדדים בתביעה ולתת חוות דעת שלא משתמעת לשתי פנים.

בפשטות, אנחנו נצטרך להוכיח שהעמוד ממנו יצא מסר לשון הרע באמת מגיע מהאדם נגדו אנחנו מקיימים הליכים משפטיים ולא מדובר באדם מזויף או מישהו שלא מייצג את האדם הנתבע.

לשון הרע בפייסבוק מהו?

כיום, הפצת מסרים שקריים או משפילים באינטרנט הוא עניין שגרתי. משתמשים כותבים פוסטים הפוגעים ברווחיות של עסקים או מנפצים את המוניטין של משתמשים אחרים, ובמקרים יותר חמורים פוגעים באופן אישי בצורה חמורה הגורמת לאדם לשים יד בחייו. פייסבוק אינה יכולה למנוע את כל הפוסטים האלה, וכתוצאה מכך, יש נפתחים יותר ויותר תיקים של לשון הרע. בתיקים הללו, נדרשות חוות דעת מקצועית של מומחה בשיווק דיגיטלי בשביל להכריע אם נגרם נזק ומה חומרתו. היום אני אסביר לכם איך נראית ממה מורכבת חוות דעת של מומחה דיגיטלי בבית משפט, אסביר מה זה לשון הרע, ואפנה אתכם לגורם רלוונטי במקרה שאתם נתבעים או תובעים אדם בגלל לשון הרע.

סיפור של לקוח

מכירים את זה שמישהו כבר קיבל ממכם שירות, הוא מבסוט או לא מבסוט וכותב פרטים לא ענייניים בכלל בביקורות עליכם. יש צורות שונות של ביקורות שכאלה: מילים גסות, שקר במצח נחושה (זה ברור שהוא משקר, ויש ראיות התומכות בכך אותן ניתן לחשוף לעיני כל), כניסה לפנים אישיים, הבעת אי שביעות מהעסק על שירות שלא ניתן לו (והוא לא שילם עליו) ומקרים דומים אחרים. על התגובות האלה ניתן לדווח לפייסבוק ולגוגל, אך ניתן לטפל בהם גם בצורה משפטית.

לפנות לגופו של אדם ולא לגופו של עניין

חוות דעת על עסק צריכה להיות למהותו של עניין. היא צריכה לספר סיפור התואם את המציאות ואינה מגנה באופן פומבי. לקרוא למישהו "שקרן" או "רמאי" היא בדרך כלל עילה ללשון הרע, אך סיפור של לקוח לא מרוצה מהשירות שהוא קיבל או שהוא שילם ללא מתן שירות הולם הוא לגיטימי לחלוטין, בהנחה שהמטרה אינה זדונית. לדוגמה, אם עסק לא קיבל את כמות הלידים אותה הבטיחה החברה לשיווק דיגיטלי אותה שכר, והוא החליט לספר את הסיפור לפרטי פרטים ללא מילים גסות כלפי בעל העסק או נותן השירות, זוהי תהיה ביקורת לגיטימית לחלוטין.
יש מקרים בהם לקוחות מתייחסים בצורה פוגענית לנותן השירות שלהם, עסקים מתייחסים בצורה מזלזלת כלפי קהל הלקוחות שלהם או מקרים בהם משתמש סיפר סיפור שקרי (או דיבר בשפה בוטא שלא לצורך). כל אחד מהמקרים הללו מהווים עילות לגיטימיות לתביעה של לשון הרע בפייסבוק.

פייק או אמת?

מומחה לשיווק דיגיטלי יכלול בחוות הדעת שלו כמה סעיפים:

האם האדם הגיב שלא לצורך?
אני אנסה לפרט באמצעות דוגמאות נפוצות:

השאיר ביקורת על העסק למרות שלא קיבל ממנו שירות בכלל.
השירות שניתן היה טוב ומלא, והוא אינו מרוצה משירות של עסק אחר איתו אתם עובדים.
פרסם פוסט שלא קשור אליכם בכלל, או נותן לכם אחריות במקום בו אינכם אחראיים.

כמה זמן הפרסום היה באוויר?

פוסטים וביקורות בפייסבוק נוטים להיות ויראליים קרוב למועד הפרסום שלהם. זאת אומרת שנזק יכול להיגרם בזמן קצר יחסית. קצב הנזק יורד כי עם הזמן הפוסט נחשף לפחות אנשים, אך פוסט של לשון הרע עדיין צובר נזק לעסק.

לכמה אנשים הוא הגיע

תפוצת הפוסט או כמות האנשים אליה הפוסט הגיעה קריטית. זוהי אחת מקטגוריות המדידה החשובות מאוד בשביל לקבוע נזק.

איך הוא השפיע על הנפגע או על העסק שלו

זוהי קטגוריה יותר בעייתית כי קשה מאוד לעשות את הקשר בין השניים. למרות זאת, אם הנפגע מקבל הודעות נאצה, כמות העוקבים שלו פוחתת, דף הפייסבוק שלו נפגע והוא יכול להוכיח גם נזק נפשי, מומחה לשיווק דיגיטלי מחויב לציין את זה בדו"ח.

הערכת נזק אובייקטיבית של לשון הרע בפייסבוק

בשביל לקבל הערכת נזק מדויקת ככל האפשר, צריך להשוות את המצב לפני ואחרי פרסום הפוסט. בנוסף לכך, צריך להציע גורמים נוספים שייתכן והשפיעו על הנפגע, ולשלול או לאשר אותם.

דברים שכדאי לשים לב אליהם
ביקורות בפייסבוק

פייסבוק לאחרונה שינו את הדירוג שלהם מכוכבים לממליץ או לא ממליץ. זה קרה בגלל שהרבה אנשים קיבלו 5 כוכבים או כוכב אחד, ופייסבוק ביטלה את זה בשביל לחסוך את המאמץ הזה מהמשתמשים.

עמית לויתן

אחד מהאנשים איתם אני עובד בשותפות הוא עמית לויתן, עו"ד ללשון הרע. אם אתם מעוניינים בשירות שלו, אתם מוזמנים ליצור איתו קשר.

Call Now Button דילוג לתוכן