אחרי שפייסבוק הומצאה איפושהו ב-2004, אחרי כמה שנים של צבירת גולשים והפיכה לרשת החברתית הכי מוכרת די מהר, הוציאו את האפשרות לקידום ממומן בפלטפורמה. כשאני התחלתי להכיר את האופציה, שנים אחורה, היא הייתה פלטפורמה סופר-זולה, משתלמת למי שיודע לעשות שימוש בה ואטרקטיבית.
עוד לפני, בואו נעשה סדר בין קידום, לשיווק, לפרסום:
שיווק = כל פעולה שנעשה בשביל להעלות למודעות יוזמה עסקית. זה כולל בפנים טלפוניה, פרסום בעיתונים, פרסום בקבוצות בפייסבוק וקידום ממומן בגוגל. זה גם כולל לספר למה לבחור בך בארוחות חג, עם המשפחה המורחבת.
פרסום = שימוש במנגנון תוכן כלשהו בשביל להזריק אנרגיה "שיווקית" ולפתוח הזדמנויות. שלט חוצות באיילון, פרסום באינסטגרם, טלוויזיה, וכד'.
קידום = מונח שבדרך כלל מתייחס לעולמות הקידום באינטרנט. סך פעולות (שכל מי שמקדם עושה אותו) שאמור לייצר תוצאה מדידה. אין דבר כזה, לדוגמה, "קידום ברדיו". אלא יש: קידום אורגני, קידום בפייסבוק, קידום במנועי חיפוש… וכד'.
אחרי שעשינו את הסוויץ' הזה, כשאני אומר "קידום בפייסבוק", אתייחס לקידום ממומן ברשת החברתית הגדולה בעולם. מי שרוצה לשמוע עוד על קידום אורגני בפייסבוק, מוזמן.
לכו אחורה לשנת 2000. אתם נוסעים בגולף שלכם, בת 10 עם הילוכים, רואים שלטי חוצות ומנסים לעשות כמה שיותר טלפונים. אז גם טלפונים עולים הרבה כסף. 500-600 ש"ח לחשבון טלפון סלולרי בימים שבהם משכורת של 6000-7000 ש"ח נחשבה משכורת טובה. פתאום מגיע בחור יהודי מאמריקה, עם חזון שבו הוא יכול לחבר את כל העולם. נשמע מבטיח לא?
אתם נכנסים לפלטפורמה ולאט לאט מתרגלים לשינויים וליכולות שלה. עם הזמן, החברים שלכם גם מצטרפים, ואתם שומרים איתם על קשר מסוים. פתאום, יש קבוצות. ואז, מגיעים הדפים העסקיים. ואז, הפרסומות הממומנות. צוקי צריך איכשהו לממן את הפלטפורמה המטורפת הזו, מובן. לאחר מכן, הטיימליינס, העמודים החדשים, ה-Marketplace, ומה לא. זו פלטפורמה שאנשים מבלים בה הרבה זמן בממוצע, כי היא יודעת לעשות את ההפרדה בין מה מעניין ומה לא, על בסיס המידע שנתנו לה במשך שנים.
בואו ניקח פרסומות מותאמות אישית ונשלח אותם לקהל היעד, שהראה שהוא מעוניין בהם. נשמע טוב, לא? אז זה האינטרס למה לקדם בפייסבוק.
השיטה שאני לא ממליץ עליה מכיוון שהיא נותנת מעט מכל האפשרויות שפייסבוק מציע. בישראל, עם חשיפה מרובה למגזר הערבי וחוסר רלוונטיות למטרות העסקיות. היופי? פשוט. סיפור קטן, אבא שלי פעם הלך וקידם משהו בממומן. אחרי שהוא הבין שזה המקצוע שלי, הסברתי לו את כל הפעילות וההתנהלות. הוא עושה בזה שימוש עד עצם היום הזה.
אם שני הסעיפים הראשונים לא ריצו אתכם (מה זה קידום בפייסבוק, למה לקדם בפייסבוק), פה מדובר כבר על פעילות יותר מקצועית. בסוכנות שלי, לפני קידום בסגנון הזה, אנחנו מטפלים בכמה דברים:
כבר הבנתם שאתם הולכים ללמוד את התחום? כדאי שתכירו כמה דברים לפני, ותשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:
יש עוד שאלות, אבל לא אלאה אתכם יותר מדי. למדו כתיבה שיווקית, הפיקו תכנים מצוינים, דעו להכיר את הפלטפורמה ואת מה שהמשתמש רואה (חווית משתמש), וטרגטו את קהל היעד שלכם, גם במודעות. אחרי שתבינו את התיאוריה והיכולות מסביב, תבינו כמה זמן וכסף חסכתם בהכרות ובתכנון.
רוצים ללמוד את הבסיס? מוזמנים להצטרף ל-4 השיעורים שלי, כחלק מקורס מקצועני שיווק דיגיטלי ברופין.
אחרי שנים בעולם השיווק הדיגיטלי וספציפית בעולם הפייסבוק, כמה מהסיפורים שבנו אותי:
להצליח לבנות קמפיין לסדנאות ריקוד – זה היה יחסית בתחילת הקריירה, ולא הבנתי איך אני פונה לאנשים שמתעניינים בעולם הריקוד. כשכתבתי בתחומי העניין Dance או Dancing קיבלתי תחום עניין עצום, שכלל את כל העולם ואשתו. אחרי כמה התאמות בתחומי העניין ובקהלים המותאמים אישית, הצלחתי להביא לאור לידים בעלות של 7-10 ש"ח. טירוף.
להבין שהרבה מהתוצאות בקמפיינים תלויות המודל העסקי – לקוח שלי, שעובד איתי כבר שנתיים, מעלה את המחירים שלו כל פעם. הוא התחיל עם 39 ש"ח בחודש ועלה בהדרגה למעל 100 ש"ח בחודש. הלקוח מתפלא למה המחירים עולים. אם מציינים מחיר במודעות, ברור שזה ייקח חלק בהחלטה. אז קחו את הדברים בחשבון, בין אם אתם הולכים לעבוד בעסק שלכם, של לקוח אחר, או לקחת סוכנות.
הלקוח לא תמיד צודק, אבל הוא תמיד הלקוח – מנטרה שאני חוזר עליה ואליה בכמה מקומות. לאחרונה שמענו על 'המוקדן העצבני', שטוען שהלקוחות לא צודקים. הוא צודק. אבל צודק לא אומר להיות חכם… ולכן, כשלקוח מתעקש על משהו, גם כשהוא לא נכון שיווקית ואסטרטגית, שאלו: מדוע? מה המטרה? זה יקדם אתכם ואת הלקוח למערכת יחסית ארוכת שנים, כמובן בתנאי ואתם אוהבים לעבוד איתו.
חשבו שפייסבוק היא מעצמה של לקוחות B2C, וכל אחד נמצא שם בממוצע שעה ביום. כן, גם האחים הגדולים שלי, שחושבים שזה שהם גולשים ב-Chrome אז הם מגנים על המידע שלהם. ובכן, חלקית. אם התוכן פה לא דיבר אליכם, תכירו את המדריך על שיווק שותפים בפייסבוק, ואולי תתחילו להכניס מזה כסף.
אל תשכחו שכל קידום שתעשו בפייסבוק כולל בתוכו את העלות. העלות יכולה לנוע בין 3 שקלים ביום לבין מיליוני דולרים. אז מה עושים בשביל להעריך? מדברים איתנו. יש 2 תמחורים: עלות השירות שלנו ועלות הקידום הממומן. כדי שנבין את המטרות שלכם ונמליץ בהתאם, חובה שיחה.
רוצים סיוע בקידום בפייסבוק? אנחנו נשמח לעזור. הצוות שלי ואני נותנים שירות לחברות וארגונים בדיגיטל – שיווק ברשתות חברתיות, קידום בגוגל ומנועי חיפוש, בניית אתרים ויצירת תוכן לעסקים. רוצים להשיג יותר מכירות ויעדים נוספים? דברו איתי בטלפון 077-8040280.