אנו חיים בעולם טכנולוגי המנוהל על ידי כוחות השוק. בין אם אתם יזמים מתחילים, בעלי עסקים גדולים, בעלי חברה מבוססת או סתם סקרנים, הבנה בסיסית של מושגי היסוד הנפוצים בעולם השיווק יכולה לסייע לכם לקבל החלטות עסקיות נכונות יותר.
במאמר הנוכחי, נבנה יחד, צעד אחר צעד, אסטרטגיה שיווקית עבור העסק שלכם, כמובן לאחר שנגדיר מה זה אומר ומה בדיוק כדאי לעשות.
לפני הכל, מהי אסטרטגיה שיווקית?
באופן כללי, אסטרטגיה שיווקית מגדירה את הויז'ן של העסק, את התמונה הגדולה שלו – את השירותים והמוצרים שהוא מציע, את המסר השיווקי המרכזי ואת המטרות העיקריות.
היא יורדת לפרטי פרטים ומגדירה מהן הפלטפורמות בהן העסק יממש את המטרות הללו, ומאפיינת את תוכנית השיווק, התקציב, תזמון הקמפיינים והתוכן היצירתי.
כיוון שהאסטרטגיה כוללת את הקווים הבסיסיים המנחים את העסק, היא אמורה להשאר יציבה ולא להשתנות עם הזמן (לפחות לא באופן משמעותי).
לפני שיוצאים עם מוצר או שירות חדש, יש לשאול את עצמנו מספר שאלות כדי לבנות אסטרטגיה:
- מי הולך לקנות את המוצר או השירות?
- למה כדאי לקנות את המוצר או השירות?
- כמה המוצר או השירות עולה ומהי הדרך הרווחית להציג זאת?
- מי קהל היעד? (עדיפות ללקוח ספציפי שנקרא בעולמנו לקוח אווטאר)
- מתי הזמן המתאים ביותר לשווק את המוצר או השירות?
- לאן נפנה את הגולשים והלקוחות הפוטנציאליים? (לאתר, לדף נחיתה, לטופס לידים, לתיאום טלפוני וכדומה)
- איך המוצר או השירות עתידים לשפר את חייו של הלקוח?
- מהן התכונות המשמעותיות והמועילות ביותר של המוצר או השירות?
אם תקחו את התשובות לשאלות הללו, ותענו עליהן אחת לאחת, תוכלו להתחיל להבין מהי האסטרטגיה השיווקית המתאימה עבור העסק שלכם.
לדוגמא: מכללות רבות יצרו מסלולי לימוד נוספים שמשווקים לחרדים. מדובר במסלולי לימוד כמעט זהים עם התאמה מסוימת. כך הם הצליחו להגיע לקהל לקוחות חדש – בהשקעה אפסית.
מדוע חשוב לייצר אסטרטגיה מסודרת?
אם אנו רוצים להצליח בעסק ולחסוך הרבה זמן וכסף על כל שלב של למידה, כדאי לנו מאוד לייצר את האסטרטגיה השיווקית הנחשקת על פי ההדרכה בסעיף הקודם.
מבולבלים ולא בטוחים איך לעשות זאת? הנה המבוא:
לאחר שחסכתם הרבה מאוד זמן וכסף והשקעתם אותו בתכנון בניית המהלכים השיווקיים, אתם בטח שואלים את עצמכם מתי הזמן הנכון ביותר להתחיל את הפעילות השיווקית? הרי אפשר לתכנן בלי סוף, אבל עד שלא נוקטים במהלכים בפועל דברים לא זזים.
אז מתי מתחילים? הנה כמה טיפים:
- מומלץ להתחיל ביישום האסטרטגיה לאחר שעניתם לפחות על 5 מהשאלות למעלה.
- כאשר אתם יודעים שרמת הסיכון נמוכה יחסית.
- כשיש הזדמנות בשוק, ומעט מתחרים על אותה נישה (למשל: אם אתם רוצים לשווק מסלול לימודים חדש לחרדים, כדאי לכם לעשות זאת לקראת תחילת השנה לאחר שבדקתם שאין הרבה מסלולים דומים בשוק).
- כאשר הפלטפורמה הנכונה לתפעול מבוססת.
- כשניסיתם למכור את המוצר או השירות ללקוחות, והצלחתם יפה.
מי הם אנשי המקצוע שיבנו אסטרטגיה עבורכם?
יש מספר אנשי מקצוע שיכולים לסייע לכם בבניית האסטרטגיה:
- קופירייטרים ואנשי מיתוג מנוסים
- אנשי יח"צ
- אנשי שיווק מנוסים
- מפרסמים בדיגיטל עם רקורד עשיר (שהתנסו בעצמם בכמה פלטפורמות, ניהלו לקוחות בתחום והיו חלק ממהלכים שיווקיים שונים)
כמה זה עולה?
מודל התמחור עבור האסטרטגיה השיווקית נחלק לשני סוגים:
- תמחור לפי פרויקט– ניתן לתמחר רק את הפרויקט הספציפי של בניית האסטרטגיה. מציעים מחיר, משערים מה הזמן שיקח לבצע זאת ויוצאים לדרך.
לעתים בשיטה הפרויקטלית יש חסרון – הזמן לא מספיק, וצריך לשלם עוד כסף כדי להשלים את העבודה. - תמחור בריטיינר – עבודה חודשית מול העסק עד שמגיעים לפיצוח האסטרטגיה. מדובר במחקר מעמיק הנפרס על פני כמה חודשים בו ליוצר האסטרטגיה יש הזדמנות "לחיות" את העסק ולהבין לעומק מהם היתרונות שלו. החסרון: אין גורם מדרבן להוציא את האסטרטגיה לפועל.
בעינינו, שיטת התמחור האולטימטיבית היא שילוב של שתי השיטות הללו יחד: ניתן ליצור ריטיינר שיש בו אינסנטיב לתוספות עבור איש השיווק. כך הוא יבין שיש פה פרויקט רציני עם מחויבות לאורך זמן.
קייס סטאדי אסטרטגיה שיווקית לעסק בתחום הטיפוח
לשם הדוגמא, ניקח את מכון היופי 'אקסניה' שמתמחה בכמה נישות בתחום הביוטי.
בריף קצר: העסק מנוהל על ידי אקסניה טנצ'ב ומתמחה בטיפולי יופי שונים דוגמת: טיפולי פנים, מיקרובליינדינג, בניית ציפורניים ועוד. הטיפולים הללו בדרך כלל זולים ומשתלמים יחסית עבור קהל היעד בקרבת המקום.
לעסק יש אתר אינטרנט מושקע, ודף פייסבוק שהוא פחות פעיל.
הנה דוגמא לאסטרטגיה שיווקית לתחום שירות בניית הציפורניים של אקסניה:
- למה כדאי לקנות את השירות? בניית ציפורניים איכותית שמחזיקה חודש, ללא סדקים או שברים.
- כמה זה עולה? 480 ש"ח (נכון ליולי 2022) לבנייה, 190 ש"ח למילוי.
- מי קהל היעד העיקרי של השירות? כיוון שמדובר על שירות שהוא טיפה יותר יקר משירותים אחרים במכון, מדובר בנשות קריירה או כאלו בעלות הכנסה משפחתית גבוהה.
- מתי הזמן המתאים ביותר לשווק את השירות? בעולם בניית הציפורניים, אין עונה מסוימת, ולכן כדאי להדגיש את התועלות. בתקופות בהן יש נטיה ליותר לחץ וסטרס מתאים יותר לשווק, שכן אנשים ונשים כוססים יותר את ציפורניהם.
- לאן נפנה את הגולשים והלקוחות הפוטנציאליים? במקרה שלנו, נפנה אותם להזמנת תור באמצעות האתר או לתיאום טלפוני.
- איך השירות עתיד לשפר את חייו של הלקוח? השירות יוצר ציפורניים יפות ואסתטיות שמאריכות והופכות את הידיים לנשיות יותר.
- מהן התכונות המשמעותיות ביותר של השירות והתועלות הגדולות שלו: השירות מאפשר מראה ציפורניים דקות, גמישות ועמידות. המילוי מתבצע באופן מהיר ואורך עד שעה וחצי.
למוצר ריח טבעי (לעומת הריח הלא נעים של האקריל)
לאחר שלקחנו את כל האספקטים המרכיבים את האסטרטגיה בחשבון, הפקנו את הסרטון הבא:
הסרטון השיווקי היה כה איכותי, שאנשים דיברו עליו זמן רב לאחר מכן. הוא לא היה כרוך בהפקה אסטרנומית, אפקטים וצילצולים, אבל הוא העניק תועלת ללקוח – וזה מה שחשוב בעולם השיווק שמתבסס על מתן ערך ללקוח.
מעוניינים ליצור אסטרטגיה שיווקית עבור העסק שלכם או לשדרג אסטרטגיה קיימת? נשמח לסייע.
הסוכנות שלנו מעניקים שירות לחברות וארגונים בדיגיטל: קידום בגוגל ומנועי חיפוש, שיוווק ברשתות חברתיות, בניית אתרים ויצירת תוכן איכותי.
רוצים להשיג יותר מכירות ויעדים נוספים? דברו איתנו בטלפון 077-8040280.