פייסבוק היא, ללא ספק, הרשת החברתית החזקה והגדולה בעולם. היא משמשת כמרחב וירטואלי עצום לאנשים פרטיים, חברות וגופים ציבוריים. כולנו מבלים בה זמן רב ב"כובעים השונים" שלנו כצרכנים ואף כספקים של תוכן מעשיר, מקצועי, אנושי ומשעשע. אלא שבזירה הדיגיטלית, פעמים רבות, נחצה הקו הדק שבין חוות דעת לפרסום פוגעני שעלול להזיק לאדם או לגוף אחר.
בשנים האחרונות, פייסבוק עולה לא פעם "על המוקד" ומספקת אינספור כותרות בנוגע ליכולת הניטור והבקרה שלה על תכנים פוגעניים. בהדרגה, מצטברות יותר ויותר ידיעות בנוגע לתביעות על רקע תוכן פוגעני שפורסם ברשת החברתית. כאמור, הרבה מחיצי הביקורת מופנים כלפי פייסבוק בטענה שהיא משמשת פלטפורמה לגיטימית להעלאת תוכן שכזה ומאפשרת הבעת דעה פוגענית, ללא ניטור או שליטה בתכנים.
מהו פרסום פוגעני?
שאלת השאלות. הרי חופש הביטוי והזכות לפרטיות הם ערכים עליונים, אז מה בעצם ההבדל בין חוות דעת לתוכן פוגעני? אז ככה, במסגרת חוק "איסור לשון הרע" נקבע כי "לשון הרע" הוא כל פרסום אשר עלול להשפיל אדם או חברה בפני אחרים, לעשותו ללעג או לפגוע בעבודתו ובמקצועו וכמובן לגרום לו לנזק אישי ומקצועי. חשוב לא פחות להדגיש, כי כיום בעידן הרשתות החברתיות, החשיפה לפרסום קלה ורחבה הרבה יותר ובהתאמה לה גם חומרת הנזק.
מה קורה כאשר היד קלה על המקלדת?
בואו לא ניתמם, לרוב כאשר אדם בוחר לכתוב תוכן פוגעני על אדם אחר, או עסק, ברור כי בדרך כלל זה לא נעשה בתום לב וכי יש לכך השלכות. עם זאת, כיום, יותר ויותר אנשים מבינים את המשמעות של פרסום פוגעני בפייסבוק: בין אם מדובר באנשים פרטיים אשר סופגים השמצות ונפגעים, או בין אם מדובר בחברות ועסקים, לפרסום פוגעני יש משמעות רחבת היקף, פגיעה בשמו הטוב של העסק, ירידה בהכנסות ועוד.
מדוע הפרסום הפוגעני בפייסבוק כל כך נפוץ?
התשובה פשוטה, אפילו יותר פשוטה ממה שאתם חושבים. וכן, זה לגמרי יכול לקרות לכל אחד מאתנו.
ומדוע? בעיקר מכיוון שהבעיה העיקרית בפרסום תוכן כזה בפייסבוק, היא הקלות והמידיות שבה הוא נכתב. בניגוד לחיים האמיתיים, שבהם אנחנו חווים הבעות פנים, רגשות ומחוות אנושיות, במרחב הדיגיטלי, הצד השני "נטול זהות" ממשית. זה מבלבל ומטעה, כי לכולנו, אנשים ועסקים כאחד, יש זהות אישית, תחושות ורגשות. לעיתים, כל מה שצריך, זה פשוט לקחת כמה רגעים עד שמגיבים ולהבין שיש מחיר, אפילו כבד, לכתיבה של כמה משפטים שכוונתם לפגוע בצד השני. אין ספק, שאם כולנו נאמץ את המחשבה הזאת, המרחב הזה יהיה בטוח יותר עבור כולנו.
פרסום פוגעני בפייסבוק – קווים לדמותו
לצערנו, כמעט כולנו נתקלנו בפרסום פוגעני ולא פשוט לומר זאת, אך הוא מגוון ורב ממדים.
החל משיימינג על אהבה נכזבת שכולל פרסום של תמונות חושפניות ופרטים אישיים שהופצו והפכו לנחלת הכלל ועד לפרסום של חוות דעת שליליות, השמצות וביקורות פוגעניות על עסקים. בין אם הפוסטים הללו אמינים ובין אם לא, אלו שנחשפו אליהם, לרוב, אינם יודעים להבחין בין אמת לבדיה ופוטנציאל ההרס שיש לדברים הללו (שנכתבו ברגע) הוא עצום. תוכן פוגעני אישי פוגע קשות בשמו של האדם ולא פחות חשוב, ברגשותיו כאדם. תוכן פוגעני המוכוון כלפי עסקים, עלול לגרום להם לנזקים בלתי הפיכים ואף להביא לסגירתם. כך או כך, במידה וגם אתם נפגעתם מפרסום תוכן פוגעני שאינו ענייני ואינו ראוי, חשוב שתדעו כי יש מה לעשות.
כך תפעלו להסרת תוכן פוגעני
פנייה ישירה ללקוח – אם מדובר על עסקים אשר נפגעו מתוכן הנכתב על ידי לקוחות, כדאי ואף מומלץ לפנות אליהם. גם אם הלקוח לא תמיד צודק, כדאי לברר מולו מה הפריע לו, מה גרם לו לכתוב את שכתב ואף לנסות ולפצות אותו ולהפוך את הביקורת לחיובית. תתפלאו, אך זה אפשרי.
דיווח לפייסבוק – פייסבוק מאפשרת לכל אדם לדווח על כל תוכן פוגעני (בין אם מדובר בו או באחר) .בעת קבלת הדיווח, פייסבוק בוחנת את הפנייה והרקע שלה ומחליטה האם להסיר את הפרסום, או אפילו במקרים קיצוניים יותר לחסום את המשתמש.
פנייה לערכאות משפטיות – ישנם מקרי קיצון בהם פשוט לא ניתן לשנות את המצב. אם פניתם אל האדם והוא לא התרצה וסירב למחוק את התוכן, כל יום שעובר עשוי להגביר את החשיפה השלילית, על כן חשוב לפעול כמה שיותר מהר והדרך הטובה ביותר היא פנייה לעורך דין. לרוב, הסרת תוכן פוגעני בפייסבוק נפתרת באמצעות מכתב התראה.
לסיכום, פרסום פוגעני בפייסבוק הוא תופעה לא נעימה בלשון המעטה ובעלת משמעויות רבות, הן לאנשים פרטיים ובטח ובטח לעסקים. עם זאת, לא צריך לקבל אותה וחשוב לפעול בזמן על מנת למנוע פגיעה גדול יותר. אחד השירותים המרכזיים שאני מספק עוסק בפרסום פוגעני בפייסבוק ושירות חוות דעת משפטית, שיסייע לכם להבין האם מדובר בתגובה פוגענית, כמה זמן היא הייתה באוויר, מה מידת הנזק וכו'.
מוזמנים ליצור איתי קשר ולהתייעץ עמי בכל שאלה.