fbpx

בניית תוכנית שיווק

תוכנית שיווק | סער ברעם

תוכנית שיווק היא אחד האלמנטים החשובים בפעילותו של כל עסק. כדי ליצור תוכנית אפקטיבית חשוב להגדיר במדויק את קהל היעד, מהי זירת הפעילות המומלצת לעסק, החוזקות והחולשות שלו ועוד.
בכתבה זו הכנתי לכם טיפים חשובים כדי להיעזר בהם ליצירת תשתית עסקית מוצלחת לפעילות העסק שלכם.

קודם כל, בואו נגדיר מהי התוכנית השיווקית

תוכנית שיווק היא בעצם מפת-דרכים לעסק הכוללת נתונים על אופי העסק וצרכיו ועל הדרך הנכונה והטובה ביותר להגיע ללקוחות הפוטנציאליים כדי לרכוש את לבם (ואת כספם 😎).
לפי ניסיוני בשטח אני יודע, שתוכנית שיווק טובה מתבססת על מחקר ועל איסוף נתונים. את התוכנית אני נוהג לכתוב יחד עם בעל העסק כדי
שה"אני מאמין" שלו יתבטא בה.
עם זאת, חשוב שהתוכנית השיווקית גם תביא לידי ביטוי את הניסיון המקצועי של היועץ בתחום השיווק באינטרנט.

ומהי מטרתה?

לחדד את נושא קהל היעד ודרכי הפנייה אליו וכן לתת כלים מעשיים ואפקטיביים כדי להפעילם בשטח. חשוב מאד לקחת בחשבון אילוצים ושיקולים שונים, כמו תקציב או לוחות זמנים ולא לתכנן תוכניות שאינן ריאליות.

שיווק עסק

שאלות שיש לשאול כדי לתכנן תוכנית שיווקית מוצלחת לעסק

תוכנית שיווק מקצועית מעלה שאלות ממוקדות על העסק ועל לקוחותיו העתידיים.
אלו השאלות החשובות שיש לשאול כדי לתכנן תוכנית מוצלחת:

  • מיהו קהל היעד? – חשוב ביותר להבין, לזהות ולהגדיר את קהל היעד של העסק: מה הגילאים? האזורים הדמוגרפיים שלו? באיזו דרך הכי נכון להגיע אליו? מהי "שפתו"? – וכל מה שיכול לעזור כדי לצייר תמונה כמה שיותר מלאה על קהל היעד.
  • מהו מיקום העסק? – האם קהל היעד נמצא בקרבת מקום או העסק הינו חנות אינטרנטית שמוכרת סחורה לכל קצווי העולם והמיקום הגיאוגרפי אינו רלוונטי כלל. אולם, גם אז כדאי לנסות ולהגדיר לאלו מדינות העסקקיימת העדפה לשווק ולמכור.
  • מה הייחוד של העסק? – כאשר כותבים תוכנית שיווק חשוב להבליט בה את ייחודיות העסק ולפרט: במה הוא מיוחד? אלו מוצרים או שירותים הוא מוכר שלא ניתן למצוא בעסק אחר? זה מה שאני קורא לו – בידול עסקי והוא נחשב לעקרון מפתח בשיווק ובמכירות. בעזרתו ניתן לבסס את קהל הלקוחות שילך ויגדל עם הזמן.
  • מהן חוזקות העסק? – חשוב להדגיש בתוכנית השיווק את נקודות החוזק של העסק. חוזקות יכולות להיות – זמן הגעה מהיר של המוצרים ללקוח, הקפדה על יחס אישי, נגישות לשווקים מסוימים, מיומנות מקצועית יוצאת דופן וכו'.
  • מהן החולשות של העסק? – גם זו שאלה שאני חושב שהיא מהותית מאד לבניית תוכנית השיווק. לדעת גם להודות בצדדים הפחות מוצלחים של העסק, כמו: הורדת מחירים מוגזמת כדי לרצות את קהל הלקוחות, אתר אינטרנט שאינו מזמין להיכנס ולגלוש בו או אינו מאפשר רכישה בקלות וכו'.
  • מי הם המתחרים שלי? – כתשובה לשאלה זו אני ממליץ לרשום את המתחרים הישירים של העסק, אלו המשווקים את אותם המוצרים כמו בעסק שלכם או דומים להם. חשוב לבחור מתחרים שנוקבים במחירים דומים לשלכם ונותנים סוג שירות דומה ללקוחות.
  • מי המתחרים העקיפים של העסק? – כאן יש לציין את המתחרים שהם דומים אבל בכל אופן שונים. אלו שקיימים ביניהם לבינם הבדלים "על הנייר" או גם בפועל.
  • מהן המגמות בשוק שבו העסק פועל? – הכוונה למגמות גלובליות, מקומיות, כלכליות, שיווקיות או מעשיות. לדוגמה: לקוחות אוהבים תכשיטי מעצבים ולא תכשיטים שמיוצרים במפעל, בשל המצב הכלכלי יש פחות התעניינות במוצרי יוקרה וכדו'.
  • על אלו ערכים העסק מושתת? – מה משמש כמצפן בעבודת העסק. לדוגמה: מקצועיות, התעדכנות תמידית בהתפתחויות השוק, רכישת ידע מקצועי בתחום פעילות העסק, מעקב אחרי הטרנדים בשוק, הקפדה על הפרטים הקטנים כגדולים, שיטות עבודה מסודרות ועוד.
  • האם אני נוהג לשתף בידע שלי? – שיתוף ידע ודעות, פעילות בבלוגים מקצועיים, תגובות בקבוצות פייסבוק ועוד.
  • האם אני נהנה מהעבודה בעסק? – האם אני מצליח לא רק לעבוד, אלא גם להנות מהתהליכים העסקיים, מהמגע עם הלקוחות, מהפיתוח העסקי שלי. להנות מהתהליך כדי שהיומיום ייראה כחוויה חיובית ולא כמסע שוחק.
  • מה גורם ללקוחות לקנות דווקא את המוצר שלי? – התשובות שעניתם לשאלות הקודמות אמורות לסייע לכם בתשובה לשאלה הזו. אתם כבר יודעים מה הייחוד שלכם, על פי אלו ערכים אתם עובדים ומהן החוזקות שלכם.
    התשובה שתכתבו יכולה להוות בסיס לחומר שיווקי על העסק, דפי מידע באתר וכדו'.
  • מה ירוויחו הלקוחות מקניית המוצרים? – מה ירגישו? האם חווית הקנייה תהיה חיובית? האם יהיו מרוצים מהמוצר? מה הפיקו ממנו? האם ירגישו שיש ערך לכסף שהשקיעו בו?

בואו נעבור לשלב הבא – הגדרת מטרות מדידות

כעת, כשאתם מצוידים בהבנת היסודות של תוכנית שיווק, מה תגדירו כהצלחה?
האם תהיו מעוניינים לקבל יותר חשיפה או יותר לקוחות? אוקיי, זה מעולה, אבל כדאי להגדיר מטרות יותר ספציפיות.
הנה כמה דוגמאות למטרות שאינן מוגדרות כראוי:

  • אני רוצה להופיע במקום הראשון בגוגל
  • אני רוצה לייצר יותר עניין סביב מוצר מסוים
  • אני רוצה עוקבים נוספים לדף הפייסבוק

המטרות הללו אינן מטרות אידיאליות כיוון שאין דרך למדוד אותן. על מנת לצלוח את הטעות, התמקדו ביצירת מטרות חכמות.
מטרות חכמות יהיו יותר ספציפיות וניתנות למדידה.
הצבת מטרות חכמות תאפשר לכם להתאים את המטרות השיווקיות עם המטרות העסקיות שלכם.
זה אומר, ליצור מטרות כאלו:

  • אני רוצה להגדיל את רשימת העוקבים שלי בפייסבוק, מ-300 עוקבים עד 1000 עד סוף השנה
  • אני רוצה להיות מדורג במקום ראשון סביב הביטוי "פיתוח פריוריטי" עד סוף 2021
  • הייתי רוצה להגדיל את מספר הלידים שמגיעים מהאתר, מ-40 פניות בחודש ל-80

כשאתם מכוונים למטרות שהן מדידות יותר, התוכנית השיווקית שלכם תשתפר במידה ניכרת. זה גם יסייע לכם להבין האם הטקטיקות בהן נעזרתם עובדות, או שיש צורך לשנות כיוון.

רוצים להניע תוכנית שיווקית לעסק? בואו נדבר

לאחר שעברנו על כל הנקודות החשובות בדרך לכתיבת תוכנית שיווק מצמיחה ואפקטיבית לעסק, יש בידכם תמונה ברורה יותר של העסק, יתרונותיו, חסרונות שיש לשפר במשך הזמן וכן מיפוי של הלקוחות, המתחרים ופוטנציאל הרווח.
כבעלים של חברת שיווק דיגיטלי, אני יכול להבטיח לכם שהגעתם למקום הנכון ליצירת תוכנית שיווקית לעסק שלכם.
כשמאחורינו יצירת מאות מערכים שיווקיים לעסקים מכל הסוגים, נשמח לסייע גם לכם בבניית תוכנית איכותית משלכם.
יש לכם שאלות נוספות? דברו איתנו.

מדריכי שיווק שיעזרו לכם למכור יותר

לשיחה טלפונית איתנו
שתפו:

תוכן עניינים

פוסטים נוספים באותו בנושא
קידום ממומן בגוגל

יש לכם את האפשרות, כבר ממחר בבוקר (על הנייר), להגדיל את ההכנסות באמצעות קידום ממומן בגוגל. רוב העסקים מתאימים, וככל שתאריכו את משך הזמן שתמשיכו

מומחה קידום ממומן בגוגל

גוגל הוא אחד ממנועי הפרסום המודרניים הותיקים ביותר. כן, יש פה סתירה. מצד שני, גוגל אדס הושק ב-1999 ומאז הוא התפתח וגדל להיות מעצמה. יש

יועץ קידום אתרים

נתקעים במיקומים האורגניים ולא יודעים איך להאיץ תהליכים? קבלו כמה סיפורי מקרה שהפכו קצת מחשבה למנוע הכנסה עבור לקוחות שאני נותן להם שירות. בשביל לבצע

יועץ שיווק לעסקים קטנים

מתחילים עכשיו לבנות אסטרטגיה שיווקית לעסק, ואין לכם מושג מאיפה להתחיל ומה לעשות? ברגע שיש מוצר או שירות מוגדר, קחו יועץ שיווקי, שיעזור לכם להטמיע

Call Now Button דילוג לתוכן