אומרים שהמקום הטוב ביותר להחביא גופה הוא בעמוד התוצאות השני של גוגל, גם אומרים שניתן לזהות אנשים נואשים לתשובות אם הם מגיעים לעמוד התוצאות השני בגוגל.
עוד אומרים שאם אתה לא שם (בעמוד הראשון של גוגל) אתה פשוט לא קיים – כל אלו אולי נשמעים כמו בדיחות או סלוגנים משויפים, אך בפועל יש הרבה אמת בבדיחות הללו.
מנקודת מבט של יועץ לקידום אתרים עם לא מעט שנות ניסיון, המלחמה להגיע לעמוד התוצאות הראשון בגוגל היא אמיתית ומאתגרת, ובמקרים רבים היא יכולה להכריע את ההצלחה או חלילה הכישלון של עסקים הפועלים במרחב הדיגיטלי.
אבל למה להסתכל על אחרים? תנסו לרגע לחשוב בעצמכם מתי אתם הגעתם לעמוד התוצאות השני או השלישי בגוגל? אני חושב שאני יכול לנחש מראש את התשובה – רק לעיתים רחוקות.
ואכן, קהל היעד של עסקים וחברות שאין להם מיקומים בעמוד התוצאות הראשון של גוגל יתקשה למצוא חברות אלו. כדי לסבר את האוזן, הינה כמה מספרים וסטטיסטיקות שכדאי להכיר (ראו תמונה למטה); מחקר שנערך על ידי Sistrix, ובדק 80 מילות מפתח גילה כי 28.5% מהגולשים מקליקים על תוצאת החיפוש האורגנית הראשונה בעמוד התוצאות הראשון בגוגל, ולאחר מכן שיעור הקליקים יורד בהתמדה – כך שתוצאה מספר 2 בעמוד הראשון זוכה ל-15.7% מהקליקים, התוצאה השלישית זוכה לכ-11% מהקליקים עד כי בעמוד התוצאות השני של גוגל שיעור ההקלקות עומד על פחות מ-1%.
אז אם יש לכם נכס דיגיטלי כמו אתר אינטרנט או בלוג והתנועה אליו היא דלה ולא מספקת, הכתבה הזו עבורכם. בשורות הבאות אסביר בפרוטרוט במה התמקצעתי, אראה כיצד יועץ SEO יכול לסייע לכם להגדיל את התנועה, את ההמרות ואת היקף המכירות דרך הנכס הדיגיטלי, ולא נפרד לפני שאתן לכם במתנה כמה טיפים לבחירה נכונה ומושכלת של האדם הנכון לעסק שלכם. מוכנים? בואו נעמיק.
אז מה בעצם עושה יועץ לקידום אתרים?
היועץ בונה טקטיקה ומיישם אותה באמצעות מספר רב של פעולות לצורך העלאת דירוג אתרים/בלוגים לראש תוצאות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל באופן אורגני, במילות מפתח הרלוונטיות לבית העסק.
כך למשל, אם מדובר בעסק המציע שירותי אירוח בצפון. אז יועץ לקידום אתרים יפעל על מנת שהאתר של בית העסק לאירוח בצפון יתברג בעמוד התוצאות הראשון ויופיע כאשר גולשים יקלידו בשורת החיפוש של גוגל מילים כגון: "צימרים בצפון", "צימרים לצפון לזוגות", "צימרים בצפון למשפחות", "אירוח כפרי בצפון" וכו'.
וכדי להתברג בראש תוצאות החיפוש בגוגל, יעשה את הפעולות הבאות:
מחקר מילות מפתח
מחקר מילות מפתח נועד לאתר את כל המילים והביטויים שגולשים נוהגים להקליד בשורות החיפוש של גוגל בעת חיפוש אחר מוצר או שירות הגדומה לזה שמציע בית העסק, בדומה לדוגמה שנתתי בסעיף הקודם. חשוב להבין כי מחקר מילות מפתח עוזר לנו לגלות מילים וביטויים רלוונטיים אך הוא גם עוזר לנו להבין את קהל היעד שלנו, את ההתנהגות שלו והוא מסייע לנו להבין מה קהל היעד הפוטנציאלי שלנו באמת מחפש כאשר הוא מתעניין במוצרים/שירותים הדומים לאלו שבית העסק מציע. כמו כן, ולא פחות חשוב מכך, מחקר מילות מפתח מספק לנו גם מידע על התחרות בזירה שבה בית העסק פועל.
אם נתבונן לרגע בתמונה מכלי מילות המפתח של גוגל, נראה שכאשר ערכתי מחקר מילות מפתח לביטוי "צימרים בצפון", קיבלתי כמה נתונים נפלאים שניתן ללמוד מהם המון. כך למשל, ניתן לקבל הצעות לעוד רעיונות למילות מפתח רלוונטיות, ניתן לראות כמה חיפושים חודשיים יש לכל ביטוי מפתח, אפשר לראות האם יש תחרות והאם היא גבוהה, בינונית או נמוכה וכך להבין את המתחרים, וגם ניתן לקבל תמונה על כמות התנועה הפוטנציאלית לאתר/לבלוג, אם סוכמים את כמות החיפושים החודשיים של כל מילות המפתח הרלוונטיות.
לאחר עריכת מחקר מילות מפתח, ימליץ יועץ לקידום אתרים אילו מילות מפתח לבחור לקדם וכן ימליץ על יצירת עמודי נחיתה ייעודיים למילות המפתח שנבחרו.
בשלב הבא יועץ לקידום אתרים יערוך מחקר מתחרים
חברות ועסקים לא פועלים בחלל ריק, לכן איש המקצוע יבצע גם חקר מתחרים. הוא יבחן את הזירה העסקית שבו פועל בית העסק; יועץ לקידום אתרים יבדוק מי הם המתחרים המרכזיים, יבחן באילו מילות מפתח המתחרים ממוקמים בתוצאות החיפוש בגוגל, אילו פעולות שיווק וקידום התבצעו באתרי המתחרים, מה עובד למתחרים ומה נמצא בעוכריהם.
כמו כן יועץ לקידום אתרים ימליץ על פעולות שיאפשרו לבית העסק להשיג את המתחרים. כך למשל, אם יגלה שלבית האירוח שלנו בצפון יגלה כי לאחד המתחרים יש כתבה ארוכה, מובילה, מעניינת ומקיפה על אפשרויות טיול בצפון ומסלולים (בסמוך לבית האירוח) המדורגת בתוצאה השנייה בעמוד התוצאות הראשון בגוגל בעת חיפוש ביטוי המפתח "מסלולים בצפון", הרי שאותו יועץ ימליץ על כתיבת כתבה מעניינת יותר, מקיפה יותר וארוכה יותר, כדי להתברג גבוה יותר מהמתחרה בנושא של מסלולים בצפון, וכך לנצח את המתחרה.
בעת מחקר מתחרים, יועץ לקידום אתרים מזהה פערי תוכן בין בית העסק לבין המתחרים, הוא מנתח את פרופילי המתחרים, את הקישורים היוצאים והנכנסים באתרי מתחרים, הוא מנתח מילות מפתח בקמפיינים ממומנים של מתחרים ועוד, וכך הוא למעשה למד על הסביבה העסקית שבה בית העסק פועל. בשלב זה יבדוק באופן יסודי גם נתונים המגיעים מגוגל אנליטיקס ובמידה והאתר אינו מחובר לגוגל אנליטיקס, יועץ לקידום אתרים ימליץ לשלב אותו באתר.
לאחר מכן, יערוך ניתוח למצבו של האתר/הבלוג
מטרת העל של יועץ לקידום אתרים בשלב זה היא לאמוד באיזו קלות זחלני מנוע החיפוש יכולים לקבוע אם האתר מספק ערך ממשי לגולשים. יועץ לקידום אתרים יבחן את תוכן האתר, את נגישות האתר, את קלות הניווט בו, את זמן טעינת כל עמוד באתר, את אמינות האתר וסמכותו, את רמת האבטחה שלו (האם יש או אין אישור SSL), את הרספונסיביות שלו (האם האתר נראה היטב בכל המכשירים – טאבלט, מחשבים ניידים, מחשבים נייחים, טלפונים חכמים, בכל המסכים, בכל הגדלים ובכל הרזולוציות), את הדירוגים הקיימים של האתר במנוע החיפוש (אם יש, כמובן), את העמודים הבעייתיים, את איכות הקישורים היוצאים והנכנסים וימליץ על פעולות לשיפור האתר, כך שהאתר יתקדם לראש תוצאות החיפוש.
- ימליץ על אופטימיזציית האתר – On-Site: יועץ לקידום אתרים יבדוק את איכות האתר וימליץ היכן כדאי לשפר אותו, הוא יבדוק אם יש עמודי נחיתה ייעודיים לכל משפחת ביטויי מפתח, הוא יוודא שהתוכן מספק ערך ממשי למבקרים וללקוחות הפוטנציאליים, שהמסרים מתאימים לשפה של קהל היעד, שמילות המפתח משולבות נכון בטקסטים, שהאתר עשיר בתוכן, שהקישורים באתר בעלי ערך ללקוחות ולא שרירותיים, שקוד האתר תקין, שיש מילות מפתח בכותרות הטקסטים, בכותרות המשנה ובתגיות המטא ועוד.
- ימליץ גם על אופטימיזציה מחוץ לאתר – Off-Site: קידום אתרים לא מסתכם בפעולות בתוך האתר/הבלוג, בלב קידום אתרים Off-Site עומד הצורך בבניית קישורים חיצוניים לאתר המקודם. לכן, יועץ לקידום אתרים יבדוק את הקישורים הנכנסים לאתר, את המאמרים שמהם יוצאים קישורים חיצוניים לאתר המקודם, הוא יבדוק את איכות הקישורים החיצוניים הקיימים ואם הם אינם איכותיים, ימליץ להסיר אותם, כי הם ישפיעו לרעה על התקדמות האתר במנוע החיפוש. יועץ לקידום אתרים ימליץ על אתרים איכותיים וסמכותיים מהם כדאי להוציא קישורים אל האתר, ימליץ על משפיענים, בלוגים, עמודים ברשתות החברתיות ויסייע לבעלי האתר להעצים את הנוכחות, האזכורים והפרסומים של בית העסק גם באתרים חיצוניים.
כעת, היועץ יבחן האם לאתר יש קידום מקומי בגוגל מיי ביזנס
Google My business, ובעברית: גוגל לעסק שלי, הוא אמצעי להגדלת חשיפה בתוצאות החיפוש בגוגל ולהגדלת התנועה לאתר, כאשר גולש מבצע חיפושים גיאוגרפיים מקומיים, הרלוונטיים למיקומו הפיזי. גוגל לעסק שלי הוא שירות חינמי מבית גוגל (לכן זה כל כך כדאי גם), המאפשר לבעלי עסקים לפתוח מעין דף עסקי עם פרופיל בית העסק, לרבות: שם העסק, מיקום גיאוגרפי (כתובת), שעות פתיחה ושעות סגירה, תמונה של בית העסק, מפה לבית העסק, ניתן לעדכן מבצעים, לספק מידע ועוד. כאשר בישראל גולשים רואים את הפרטים של העמוד העסקי של בית העסק בגוגל לעסק שלי בתוצאות החיפוש של גוגל בצד שמאל, בדרך כלל.
צילום מסך של עמוד הבית של גוגל לעסק שלי.
בעת הצורך, עדכון הלקוח בעדכונים חשובים של גוגל
האלגוריתם של גוגל, זה שקובע אילו אתרים ידורגו גבוה בתוצאות החיפוש במילות מפתח מסוימות ואילו אתרים לא, כל הזמן מתעדכן ועובר שינויים.
שינויים אלו מתרחשים מאחר שגוגל מנסה, כל העת, לשפר את תוצאות החיפוש ולספק לנו, הגולשים, את התוצאות הכי מתאימות ורלוונטיות לשאילתות החיפוש שהקלדנו. עדכוני גוגל יוצאים מדי תקופה, לרוב פעמיים בשנה, ולאחר ביצוע העדכונים באלגוריתם מוציאה חברת גוגל הנחיות הנוגעות לשינויים שביצעה. הנחיות אלו מתוות כללי SEO חדשים ומאפשרות למקדמי אתרים להבין מה השינוי ומה גוגל מצפה שנעשה לאחר השינוי שביצעה. לדוגמה, לפני מספר שנים יצא עדכון של גוגל בנוגע לאבטחת אתרי אינטרנט. בעדכון אלגוריתם זה למעשה גוגל "הודיעה" לעולם כי אתרים שאינם מאובטחים ברמת האבטחה מחמירה לא ידורגו גבוה, בעוד שהסיכוי של אתרים מאובטחים היטב להתברג בראש תוצאות החיפוש גדולה הרבה יותר. וכך, לאחר עדכון זה של גוגל, אתרים שנהנו ממיקומים גבוהים במילות מפתח רבות שלא אבטחו את הנכס הדיגיטלי "נענשו" ולא הוצגו בתוצאות החיפוש, ואתרים שאבטחו את האתר, החלו לראות עליה במיקומים.
מתי כדאי להעסיק ואיך בוחרים יועץ לקידום אתרים?
אמנם כל עסק פעיל עם אתר אינטרנט יכול להפיק תועלת רבה מיועץ לקידום אתרים, בכל נקודת זמן, יחד עם זאת, יש נקודות קריטיות במחזור חייו של עסק מקוון, בהם חשוב וצריך את העצות המקצועיות של יועץ לקידום אתרים מיומן. אני ממליץ על שילוב יועץ לקידום אתרים בעיקר בעת הקמת אתרי אינטרנט חדשים או כאשר מעוניינים לקחת את העסק הדיגיטלי לשלב הבא, למשל כאשר רוצים להגדיל את היקף הלקוחות ואת היקף המכירות.
ואיך בוחרים יועץ לקידום אתרים?
אין תשובה אחת יחידה ונכונה לשאלה זו וכל אחד ואחת צריכים לבחון עם מי יש להם את החיבור הטוב יותר. אבל אם בכל זאת אתבקש לשרטט את הקווים המנחים לבחירה מושכלת של יועץ לקידום אתרים, אז הינה התובנות שלי בנושא:
- נסו לחפש יועץ בעל ניסיון עשיר בתחום.
- בקשו לראות ביצועים ומיקומים קיימים כיום של הלקוחות של יועצי קידום אתרים.
- וודאו כי היועץ שבחרתם יודע לעבוד בצוות, אחרי הכול הוא צריך לעבוד איתכם, עם העובדים שלכם ועם אנשי מקצוע נוספים כמו: כותבים, מעצבים, מפתחים וכו'.
- שאלו יועצים על הכלים שהם משתמשים בהם לצורך הקידום.
- עמדו על החיבור האישי בינכם לבין היועץ לקידום אתרים, אם אין כימיה זה פשוט לא יעבוד, לא משנה כמה מקצועי היועץ.
- וודאו שיש ליועץ לקידום אתרים גם קשרים: קשרים שיעזרו לכם לבנות קישורים ולהגדיל את הנוכחות והחשיפה שלכם ברשת וקשרים עם אנשי מקצוע נוספים בעת הצורך.
- בדקו שיש ליועץ לקידום אתרים כישורים אנליטיים, עבודת הקידום כוללת ניתוח של נתונים וביצועים, אז חשוב שליועץ יהיה כושר ניתוח וחוש אנליטי.
- טיפ נוסף לבחירת יועץ לקידום אתרים הוא הבנה הדדית. וודאו שאתם מבינים את השפה של היועץ ושהוא מדבר בגובה העיניים. היועץ ימליץ לכם על ביצוע פעולות וחשוב שתבינו אותו ושדברים לא יהיו עמומים או לא ברורים.
- סבלנות זו תכונה נוספת שכדאי לחפש ביועצים לקידום אתרים. תהליך הקידום הוא ארוך, זה לא זבנג וגמרנו. לכן כדאי שליועץ יהיה סבלנות להמתין ביחד איתכם לתוצאות ושתהיה לו הסבלנות להסביר לכם כיצד לבצע פעולות.
יש לכם שאלות בנושא ייעוץ לקידום אתרים? רוצים להתחיל לקדם את האתר שלכם ואתם זקוקים ליועץ? אנחנו כאן בשבילכם.